Deltagere:
Afdelingsbestyrelsen: Sif Enevold,
Per Zoffmann, Anne Tittmann, Vinie Hansen, Eva Vinzent og Gitte Elise Klausen
Afbud: Karen
Linde og Victoria Dahl
BO-VEST:
afdelingsleder Michael Jensen
Dirigent: Vinie Referent: Sif
1. Godkendelse af dagsorden
Godkendt
med nyt punkt 14a – bøgerne på vaskeriet.
2. Post: Se Postlisten
Ingen
bemærkninger.
3.
Udvalgsreferater:
4.
Vejledning
til udskiftning af køkken i familieboliger, udsendt
Udkastet
til vejledning blev gennemgået, og rettes til af Michael Jensen til fremlæggelse
på næste ABM.
Vejledningen bygger på en model
hvor man gennemfører køkkenudskiftningerne individuelt efter ansøgning og
bevilling. Det er vigtigt at bygge videre på de erfaringer vi har fået fra de
allerede gennemførte køkkenudskiftninger. Det blev foreslået, at der laves et
materiale om hvilke løsninger der er gennemført, og at man kan melde sig som
fremviser af sit køkken hvis man har fået lavet nogle af løsningerne. Folk skal
så kunne komme og se ens køkken. Materialet skal være bilag til vejledningen og
ligge på Hyldenet.
Der skal medtages en beskrivelse
af standardkøkkenet, og hvilke krav der som minimum stilles til omfanget af
udskiftningen, hvis man får gennemført en køkkenudskiftning finansieret over
henlæggelser og huslejestigning.
Michael belyser de konkrete fordele
ved at vælge et køkkenfirma BO-VEST har indgået aftale med. De særlige forhold
omkring emhætteudtræk betyder, at løsningen skal skitseres.
Afskrivningsperioden for et køkken
i individuel råderet checkes, og det undersøges om der skal laves
råderetsansøgning eller bare almindelig ansøgning ved standardkøkken. Der skal
fastsættes en levetid for køkkenet på 15 – 20 år før man kan komme i
betragtning til nyt køkken igen.
Ved næste langtidsplan vurderes
henlæggelser til ny køkkenudskiftning og procentdel der finansieres over
henlæggelserne fremover (nu 50 % – kommunens krav er kun 20%).
Det er ikke rimeligt, at vi skal
have lange ventelister på udskiftning af de gamle køkkener. Grunden til ændring
af procedure mv. var at der ikke var flere på venteliste, og vi ønsker at
basere udskiftningen på frivillighed. Derfor var der også kun afsat penge til 4
køkkener om året.
Michael laver et oplæg til næste
ABM om midler til at gennemføre køkkenudskiftning i de 14 køkkener der står på
venteliste.
Vi skal tage stilling til håndtering
af nyindflytterkøkkener. Afdelingen skal ikke bruge en masse penge på udbedring
af køkkener der er fuldstændig nedslidte. Her skal være mulighed for at få
udskiftet køkkenet inden for en rimelig tid, hvis den nye beboer ønsker det.
5.
”Vej”navneskiltning
Gitte-Elise Klausen og Victoria Dahl havde udarbejdet et forslag, som blev
gennemgået. I første omgang er det nødvendigt med en principiel stillingtagen til
hvilket omfang vi skal gå efter. Det blev aftalt, at vi skal lave så få
ændringer som muligt, da vi ikke umiddelbart har adgang til nye skilte og
flytning af eksisterende skilte blot vil flytte problemerne. Der anskaffes kun
nye skilte hvis det er økonomisk rentabelt. Michael går videre med at undersøge
mulighederne. Alternativ til nye vejskilte er flere oversigtsskilte hvis det er
billigere.
Tingstræderne er
det område med størst problem fordi numrene kører i ring og samtidig er delt i
tre delområder. Det prøver vi at afhjælpe ved at flytte enkelte skilte og hvis
det er muligt at lave nye henvisningsskilte enkelte steder.
De mest oplagte
steder for helt nye skilte er Apoteker- og Saltlængen, hvor der ikke er skilt
ud mod p-pladsen og Færgeslippen hvor der mangler skilt modsat Åleslippen. Det
vil ikke løse problemet at flytte skiltene, som så vil mangle hvis man kommer
fra stisystemet.
Støvlestræde
flyttes fra nr. 1 til nr. 5
Tingstræderne
flyttes fra nr. 11 til nr. 9
Tingstræderne
flyttes fra nr. 1 til nr. 21
Der laves forslag
til henvisningsskilt til Tingstræderne nr. 18 – 21 og til nr. 18 - 25.
6.
Hegnet
ved legeplads/vaskeri
Udsat
til næste møde.
7.
Lokalplanen,
høring fra 16. dec. til 18. feb. 2009, herunder beskrivelse til Hyldeposten
vedr. lovliggørelse af skure ved fraflytning, oplæg MJE tidligere udsendt.
Det blev aftalt, at Sif Enevold og
Vinie Hansen udarbejder et udkast til høringssvar til lokalplanforslaget til
næste møde om muligheden for, både at udvide skur og lave ½ overdækning ved
køkken. Povl Markussen laver udkast til høringssvar om energiprojektet. Begge
dele behandles på ABM den 3/2.
Det blev aftalt, at skrive om lovliggørelse
af skure og overdækninger i Hyldeposten/Hyldenet. Sif Enevold arbejder videre
med udkast fra Michael Jensen.
Det blev drøftet, at vi skal sikre,
at det nødvendige materiale er klar når lokalplanen er godkendt, og folk
begynder at efterspørge hvordan de kommer i gang med forbedringerne. Michael Jensen
kommer med et oplæg til ABM den 3/2. Lovliggørelsesdelen tager vi op på et
senere møde.
8.
Motionsrummet,
udlånsprocedure m.m.
Den aftalte procedure fungerede
ikke i første omgang, men Karen Linde kontakter Michael Jensen og aftaler den
videre procedure. Vi kan teknisk godt køre videre med det nuværende nøglesystem.
Alle nøgler er nu lukket og der er kommet nogle få nøgler retur. Michael Jensen
har fået adgang til systemet på sin PC. Det er temmelig kompliceret at omkode
nøglerne, men det kan gøres i klumper i nødvendigt omfang. Der er en del, der
har nøgler som ikke har kvittering. Nogen har afleveret nøgler og fået
depositum retur. Det skal aftales hvordan Ejendomskontoret får orientering om
hvem der har nøgler, så det ligger i den pågældendes boligmappe. Gitte Elise
Klausen og Karen Linde skriver om det i Hyldeposten.
Bordtennisrummet udlånes som en
nøgle hos beboer på Store Torv – der er kun en nøgle. Men i dag giver det også
adgang til motionsrummet.
Der er brugt et større beløb i
nyere tid på nyindkøb af maskiner og indretning af rummet. Der er evt. behov
for at supplere med maskiner der er mindre krævende fysisk.
9.
Nyt
husdyrreglement
Karen Linde og Gitte Elise Klausen
er i gang med at revidere husdyrreglementet. Der er sket en skærpelse af
hundeloven som er mere vidtgående end vores husdyrreglement. De nye regler
skrives ind i vores reglement. Der er behov for stillingtagen til om vi skal
være udfarende eller om vi skal være afventende. Vi får dokumentet inden ABM
den 3/2.
10.
Status legepladser, Hampus
Legepladserne er over 1 år
forsinket. Det har været meget tidskrævende at samarbejde med Hampus.
Faldunderlaget blev taget ud af entreprisen oprindelig og der opstod uklarhed
om placering af vippedyrene ved vaskeriet. Det medførte uklarheder om opgavens
omfang, og uklarhed medfører altid ekstra udgifter. Der afregnes ikke i
delbetalinger, men først når legepladserne er afleveret. Projektet følges meget
tæt i forhold til dokumentation mv. og vi håber at de to nye legepladser ved
vaskeriet og Torvelængerne snart bliver færdige.
11.
Orientering fra driften, herunder også
nedtagning af bænk og legehus Torveslipperne
Ny medarbejder Claus Vraa starter
5/1 og herefter er afdelingen fuldt bemandet.
YouSee vil meget gerne komme med
en ny digital kontrakt. Michael vender tilbage når han får noget konkret, også angående
opsigelsesvarsler ift. eventuel overgang til BrøndbyNet.
Flytteboliger er oppe på næsthøjeste
tal. Det blev aftalt at Michael supplerer sin statistik med interne flytninger
fra i år og prøver at få de gamle VA-tal for interne flytninger. Tommelfingerreglen
er, at 1 flytning samlet svarer til 1½ dags arbejde. Det påvirker også en lang
række faktorer omkring økonomien, transport i området mv.
Der er møde i Hyldespjældets
byggeudvalg om energiprojektet den 14/1-09.
Et kamera på vaskeriet er sprayet
til. Der kommer mange unge tidligt på aftenen, som nogen gange bliver lukket
ind i vaskeriet af beboerne, men også nogen som bruger et vaskerikort til at
komme ind. Det er et vigtigt signal, at vi nu har billeder af folk og en god
kontakt til SSP. Luk ikke folk ind på vaskeriet!!! Michael Jensen skriver i
Hyldeposten.
Uddannelsesforløb for de ansatte
om kommunikation og den vanskelige situation er igangsat, men kan ikke holdes
indenfor den eksisterende uddannelsesramme. Der bruges ekstra midler til at
gennemføre forløbet, og midlerne forventes at kunne findes indenfor rammerne på
konto 114. Afdelingsbestyrelsen godkendte omfordelingen af midlerne.
12.
Plan for behandling af regnskab 2008
Michael Jensen sender plan for ABs
behandling af regnskabet til os inden ABM den 3/2.
13.
Foreningsmøde den 21. januar 2009 – hvem
deltager?
Sif Enevold
deltager, og tilmelder selv.
14.
Weekendkonference 9. kreds 7. – 8. marts 2009
– hvem deltager?
Vinie Hansen anbefalede
konferencens oplægsholdere. Der er begrænsede antal pladser, så det er ikke
sikkert vi kan deltage dem der er interesserede. Alle overvejer til næste gang
om de er interesserede.
14a. Bøgerne på vaskeriet
Vinie Hansen foreslår,
at vi finder nogen der kan sørge for, at der er ryddet op, og bliver sorteret i
bøgerne. Bøgerne ligger også på gulvet og står hulter til bulter. Der er mange
der bruger tilbuddet om at finde og aflevere bøger dernede. Vinie Hansen laver
grovsortering og oprydning, og alle overvejer hvem der kan påtage sig opgaven
løbende.
15.
Arbejdspapir temaweekend, tidligere udsendt
Afdelingsbestyrelsen og
afdelingslederen synes det var blevet et godt oplæg, og afleverede enkelte kommentarer
til Vinie Hansen, som laver det endelige oplæg.
16.
Punkter til kommende møde
-
Resultat af udlicitering/udearealer den 3. februar
-
Ansøgning LBF/helhedsplan
-
Konto 116-arbejder, 2008 status og plan 2009
17.
Kommende
møder/kurser:
-
Foreningsmøde den 21. januar 2009
-
Nytårskur den 24. januar 2009
-
ABM den 3. februar 2009
-
ABM den 3. marts 2009
-
Weekendkonference 9. kreds 7. – 8. marts 2009
-
Helhedsplaner, BO-VEST kursus 10. marts 2009
-
ABM den 31. marts 2009
-
Beboermøde 20. april 2009
-
Dirigentkursus, BO-VEST kursus 21. april 2009
-
Temaweekend 25. – 26. april 2009
18.
Meddelelser
og eventuelt
Ingen.
/Endeligt referat, Sif Enevold
22-02-09