Referat fra budgetbeboermøde d. 21. september 2009
19 deltagere (Kender ikke antallet af husstande)
Dirigent: Ole
Kristensen (OK) Referent: Henning
Larsen
Gitte Elise Klausen fra afdelingsbestyrelsen bød
velkommen, og forslog – på bestyrelsens vegne – Ole Kristensen som dirigent.
Samtidig præsenterede Gitte, afdelingsbestyrelsens nyansatte sekretær Henning
Larsen, som også ville være sekretær på beboermøderne.
Punkt 1. Formalia
Dirigenten kunne konstatere,
at beboermødet var lovlig varslet i ”Hyldepostens” august nummer, og gennemgik
herefter dagsorden som blev godkendt med tilføjelsen, at pkt. 3 behandles
sammen med pkt. 2.
Forretningsorden for mødet
blevet gennemgået, og godkendt.
Til stemmeudvalget blev valgt
Afdelingsleder Michael Jensen (MJE).
Referaterne fra beboermøderne
20. april og d.18. maj 2009 blev godkendt.
Punkt 2. Godkendelse af
budget 2010
MJE gennemgik budgettet, som
var blevet husstandsomdelt.
Budgettet giver en
huslejeforhøjelse på 1,47 %, som er den laveste i mange år. Dette skyldes bl.a.
at vores henlæggelser til langtidsplanen ikke forhøjes.
Dette er begrundet i, at en
eventuel kommende helhedsplan, vil omfatte en række af de planlagte opgaver og
dermed påvirke de fremtidige henlæggelser. Forundersøgelserne, der dannet grundlag
for eventuel støtte er besluttet og gennemføres i 2009 – 2010.
Følgende
opgaver er udskudt til vi kender omfanget af en Helhedsplan:
Ø
Facade på materialegården og autoværkstedet
Ø
Tagbelægningen på materialegården
Ø
Facade på beboerhuset
Ø
Maling af skodder og vinduer
Ø
Stibelægning på Store Torv
MJE gennemgik de væsentligste
ændringer ift. budget 2009:
Der er besparelse som følge
af større rentesikring, lavere administrationsbidrag, mindre afskrivning
vedrørende lån til forbedringsarbejder og øget renteindtægt for de penge
afdelingen har stående i BO-VEST.
Der er øget udgifter til
ejendomsskatter, renovation, forsikringer, el & varme, renholdelse,
almindelig vedligeholdelse samt ydelser vedrørende lån til forbedringsarbejder.
MJE oplyste at den store stigning
på el & varme delvist skyldes en for lav budgettering i 2009, hvilket
undersøges nærmere.
Fortsættes side 2
Punkt 2. Godkendelse af budget 2010 (fortsat)
Stigningerne for renovation
og varme er baseret på et skøn, da kommunen ikke har fastsat taksterne for 2010
på budgetteringstidspunktet.
På spørgsmål omkring
tidshorisonten for helhedsplanen, svarede MJE at forundersøgelserne kører frem
til 2012, og derfor kan tidligst ventes en start i 2013. Hvad angår tagene, er
det sat til at starte i 2014.
Havedørene er tilstandsvurderede i 2008 og er i generel god stand. De
står derfor ikke foran en
udskiftning, her vil der kun blive tale om maling.
Inden MJE fremlagde
antennebidraget, foreslog dirigenten at beboermødet behandlede punkt 3, hvilke
blev godkendt.
Punkt 3. Forslag fra Steen
Tillisch (ST)
ST havde fremsendt forslag om
følgende:
Budgettet vedtages i sin nuværende form,
dog med den ændring, at der i stedet for det i budgettet afsatte beløb til
renovering af Storetorv, afsættes 75.000,- kr. til genopretning af
flisebelægning på Storetorv, samt til plantning og vedligeholdelse af
blomsterkummerne på Storetorv, samtidig bemyndiges afdelingsbestyrelsen til at
fordele beløbet på relevante konti.
Der er – i indeværende år -
afsat midler til selve stiopretningen af Storetorv ved indgangen til cafeen.
Ude Areal Udvalget (UAU) kigger på renovering af blomsterkummerne og eventuelle
fældning af visse træer. Forslaget videregives til UAU som tager det med i
deres videre arbejde. På denne baggrund trak ST sit forslag.
Herefter gik beboermødet
tilbage til punkt 2, og MJE fremlagde antennebidragsbudgettet.
Antennebidraget på 200.- kr.
forbliver uændret i 2010.
Herefter orienterede
bestyrelsens kasserer Per Zoffmann (PZ), om budgettets aktivitetskonto (konto
119).
Budgettet på 150.000
forbliver uforandret. Der er dog nogle små forandringer:
ü
Ansættelse af sekretær (budgetteret 20.000,-)
ü
Temadag d. 7. november
ü
Fester (forhøjes med 5.000 kr. ifølge PZ er vi gode
til at holde fester)
Herefter blev hele budgettet
enstemmigt vedtaget.
Punkt 4.1. Beretning fra
UAU
OK knyttede et par mundtlige
kommentar til den skriftlige beretning, som var beskrevet i indkaldelsen til
beboermødet, der blev husstandsomdelt i september.
Overordnede set, er UAU
tilfreds med det arbejde som bliver udført af HRH, men bl.a. omkring
træfældning er der en lang procedure.
Der er afsat penge til
diverse opgaver, bl.a. renovering af blomsterkummerne, disse søges løst af
andre end HRH.
Fortsættes side 3
Punkt 4.1. Beretning fra UAU (fortsat)
Ved Åleslippens bagstræde,
ved Volden mod Herstedvestervej, fastholder kommunen at lindetræerne vil blive
stående, men blot beskæres.
Der samarbejdes med
Galgebakken omkring ”Elefanttrappen”.
UAU efterlyser fortsat
ansøgninger af beløb, til forskønnelse af diverse udearealer.
Hyldespjældet har det antal
borde/bænke arrangementer, som vi har behov for, hvorfor nyindkøb er sat i
bero. Er der områder som ønsker borde/bænke, kan de sende en ansøgning til UAU,
så er der fortsat mulighed for at få opsat sådanne arrangementer.
Det blev foreslået, at der
sættes annonce i ”Hyldeposten” omkring borde/bænke arrangementerne. Dette blev
taget til efterretning.
Der var blevet rettet
spørgsmål om hvor vidt, i forbindelse med træfældning, kunne skabe nogle
kunstskulpturer ud af træstubbene. I den forbindelse har man rettet henvendelse
til Kunstner Jørgen Hansen (som bl.a. har stået for ”Giraffen” på Vejlegårdsvej
i Vallensbæk), for at få et tilbud. Der er dog visse ”kunstneriske problemer”,
dag stammerne ikke er ret tykke, men Jørgen Hansen overvejer fortsat
forespørgslen.
Der blev opfordret til, at
ved fraflytning, så vil store træer hos fraflytter, som generer naboer, blive
fældet. Ejendomsfunktionær Michael Karssow meddelte at dette vil ske.
UAUs beretning blev
enstemmigt godkendt.
Punkt 4.2. Revision af
Hegnsreglerne (omdelt sammen med indkaldelsen)
OK meddelte at der kun var
redaktionelle ændringer.
Det blev foreslået, at i punkt
1 første afsnit, hvor der startes med Ældre og handicappede kan dog søge hjælp hos
kommunen (her foreslog UAU at Ejendomskontoret blev slettet), helt
blev taget ud af reglerne. Dette blev enstemmigt vedtaget.
Det blev drøftet, hvor vidt
punkt 7 (skurer) og punkt 9 (gamle indhegninger), gav problemer i forhold til
lokalplanen. UAU fik bemyndigelse til, at kigge på revideringen af de punkter i
forhold til lokalplanen.
Herefter blev hegnsreglerne
vedtaget.
Punkt 4.3. Valg til UAU
OK orienterede om, at der
skulle nyvælges 2 medlemmer. Pt. består udvalget af følgende:
Ole Kristensen
Per Zoffmann Jessen
Henrik Borgstrøm
De 3 nævnte blev genvalgt
Palle B Nielsen
havde fremsendt fuldmagt, med ønske om valg til udvalget. Fra salen kom der
forslag om Merete Larsen. Begge blev
nyvalgt uden modkandidater.
Patrick Wilson (Repræsentant for Det Grønne
Miljøudvalg (GMU))
Anne Tittmann (Repræsentant for Afdelingsbestyrelsen)
Fortsættes side 4
Punkt 5.1. Beretning fra
GMU
Povl Markussen (PM) fremlagde
udvalgets beretning, som også var blevet beskrevet i den husstandsomdelte indkaldelse.
Der har været afviklet en
affaldskampagne, vedrørende det affald som var placeret ved siden af
containerne på affaldsøerne. Der blev taget billeder, og opsat på øerne med
orientering om den rigtige placering (på materialegården). Kampagnen kørte i 3
måneder, og må betegnes som en succes, selvom der har været ”tilbagefald”. Udvalget vil gennemføre endnu en
kampagne, men dog kun over 1 måned.
Den klimaudfordring, som har
fungeret mellem 17 boligområder omkring klimaforandringer, vil blive lukket ned
efter den internationale klimakonference i København, i stedet vil der blive
lagt vægt på vedvarende energi.
Punkt 5.2. Orientering om
energirenovering af Høkerlængen 2
Da den energirenoverede bolig
skal stå klar til Klimatopmødet (og hvis/når Barak Obama kommer til
Hyldespjældet), så vil der i de kommende måneder blive taget mange og hurtige
beslutninger.
Der har i den indledende
fase, været nogle praktiske problemer. Bl.a. er det et ønske fra udvalget, at
der ikke bliver brugt stilladser, for at billiggøre renoveringen. Som det blev
udtalt: ”Det handler om at prøve denne
form for nytænkning og udfordrer det eksisterende, derfor må vi gå hele vejen”.
Angående hoveddørene, så vil
det blive dem med vindue og de vil skulle åbnes ud af.
På gavlen af boligen, vil vi
prøve at opsætte forskellige farveprøve, således at beboerne kan se hvilke
muligheder der køres med.
Der blev spurgt til, om hvor
vidt det var muligt at få byggeriet optaget på DVD, da det vil blive en del af
Hyldespjældets historie. PM svarede, at der var kontakt til en filmfotograf,
som gerne vil stå for noget optagelse.
Punkt 5.3. Godkendelse af
Agendaplanen 2009-2010
Der var planlagt en tema
weekend, som desværre blev aflyst. Her skulle vi diskutere målsætningen 2010, og
hvordan vi når dem, samt nye mål frem til 2015.
I stedet vil vi bruge
”Visionsdagen” d. 7. november, til disse drøftelser.
Hvad angår arbejdet med den
vedvarende energi, så har de 17 boligområder skrevet til boligministeriet, for
at få lov til at købe en vindmølleandel (pris 5000, kr. = 1000 kWh årligt), gennem
Hvidovrevindmøllelaug, som er i gang med at opføre en kæmpe vindmølle på
Avedøre Holme.
Agendaplanen blev godkendt,
inkl. indkøb af vindmølleandelen, samt med beslutning om at hjemmesiden skal
bruges.
Fortsættes side 5
Punkt 5.4. Valg af 3
medlemmer til GMU
Udvalget består af følgende
personer:
Povl Markussen
Patrick Wilson
Helene Eskildsen
Alle 3 genvalgt. Helene
Eskildsen blev valgt via fremsendt fuldmagt.
Punkt 6. Suppleringsvalg
af 2 suppleanter til Afdelingsbestyrelsen
Gitte Elise Klausen meddelte,
at Marianne Grøn var udtrådt af Afdelingsbestyrelsen, og der derfor – udover de
2 suppleanter – også skulle vælges et ordinært bestyrelsesmedlem.
Som nyt
Afdelingsbestyrelsesmedlem blev valgt, Katja Eggertsen, og Heidi K Pöpken som
suppleant.
Punkt 7. Orientering om
Temadagen d. 7. november 2009
Vinie Hansen gav en kort
orientering om dagen, og at der vil blive givet yderligere information på vores
hjemmeside ”www.Hyldenet.dk”
Således opfattet og refereret
Henning Larsen
Sekretær.